Skal I have dørtelefoner i ejerforeningen?
Dørtelefoner i ejerforeningens opgange kan være en god måde at øge sikkerheden for beboerne og beskytte mod tyveri. Derfor er der mange ejerforeninger, som installerer dørtelefoner. Men som bestyrelse skal I sørge for at have et klart flertal for indførelsen af dørtelefoner og have vedtægtsgrundlaget i orden. Ellers kan det nemt udvikle sig til et langvarigt slagsmål i retten, hvis en eller flere medlemmer stiller sig på bagbenene.
Selv om antallet af indbrud er faldende herhjemme, har Danmark stadig langt flere indbrud i private hjem, end det ses i vores skandinaviske nabolande. Indbruddene udføres oftest af udenlandske tyvebander og de slår lige så gerne til i storbyens etageejendomme som i Udkantsdanmark.
Derfor har mange ejerforeninger opsat dørtelefoner ved indgangsdøren, så den kan låses af og folk kun kan komme ind, hvis de har et ærinde hos en af beboerne i opgangen – og flere og flere ejerforeninger ventes at følge efter.
Det skal I sørge for, før I kan sætte dørtelefoner op i ejerforeningen
Ønsket om dørtelefoner dukker som regel op fra en eller flere af beboerne i ejerforeningen i forbindelse med en generalforsamling eller efter at en tyvebande måske har huseret i ejerforeningens eller andre boliger i nærheden. Men det er ikke noget, der blot kan indføres med et fingerknips.
For dørtelefonerne skal finansieres via fællesudgifterne – ikke bare når de skal sættes op, men også i forbindelse med driften. For til de fleste dørtelefonanlæg medfølger der en serviceordning, der sørger for at dørtelefonsystemet hele tiden virker og eventuelt hærværk og andre driftsproblemer afhjælpes straks.
Oftest sælges dørtelefonanlægget med en medfølgende finansieringsordning, der gør det økonomisk overkommeligt for ejerforeningen at opsætte og drive anlægget. Så den samlede omkostning fordeles oftest over en flerårig periode – oftest 5 til 10 år – hvor ejerforeningen så omvendt er bundet af aftalen.
Så det burde være en snild sag at indføre. Men det er ikke alle ejere i ejerforeningen der nødvendigvis er enige i dette og der er tidligere set langvarige retssager, fordi en enkelt eller nogle få ejere i ejerforeningen har bekæmpet eller med rette kunne stille spørgsmålstegn ved beslutningen om opsætningen.
Så som bestyrelse i ejerforeningen skal I sørge for, at I følger de gældende vedtægter for vedtagelser af sådanne installationer til punkt og prikke og at de relevante paragraffer i vedtægterne er formuleret så klart og tydeligt, at de ikke kan fortolkes på flere måder eller anfægtes på anden vis.
Sørg for at gøre jeres hjemmearbejde ordentligt i bestyrelsen
Skal I være på den helt sikre side, bør indførelsen af dørtelefoner vedtages med minimum to tredjedeles flertal på en generalforsamling i ejerforeningen.
Her bør I forud for bestyrelsesmødet have indhentet tilbud på dørtelefonanlæg fra minimum tre forskellige udbydere. Disse tilbud præsenteres på eller forud for generalforsamlingen, så de enkelte ejere kan se på, hvad det vil betyde for dem økonomisk, samt hvilke muligheder de forskellige dørtelefonsystemer giver dem. Vedtages dørtelefonsystemet på generalforsamlingen, vil I derfor kunne gå direkte videre til at vælge leverandør – med mindre jeres vedtægter foreskriver noget andet.
Når I præsenterer forslaget, skal I sørge for, at den økonomiske del er regnet ud, så det tydeligt fremgår, hvad det koster hver enkelt husstand i ejerforeningen. Det er ikke nok at komme med en samlet pris. Hver enkelt ejer skal kunne se, hvor meget der skal betales hver måned til dørtelefonsystemet – også selv om det indgår som en del af fællesudgifterne. Det gør det mere nærværende og relevant for den enkelte og gør det nemmere at tage stilling til. Oftest vil det være et beløb på mellem 50 og 150 kroner pr. husstand, hvilket de fleste ikke vil have noget problem med at kunne forholde sig til.
Få eventuelt de forskellige leverandører til at komme og præsentere deres anlæg eller få dem til at fremsende et prøveeksemplar på den del af dørtelefonen, som den enkelte beboer får installeret i sin ejerlejlighed.
Ved at give medlemmerne tre forskellige tilbud, sikrer I jer mod at få skudt i skoene, at I har valgt alt for dyre leverandører. Samtidig bliver beslutningen om leverandørvalget lagt ud til medlemmerne i ejerforeningen, så det bliver en fælles beslutning. Det sikrer jer i bestyrelsen imod at blive skydeskive, hvis valget af leverandør senere skulle vise sig at give problemer – f.eks. fordi deres support eller vedligeholdelse viser sig ikke at leve op til forventningerne.
Hvilke muligheder giver dørtelefoner?
Først og fremmest gør indførelsen af et dørtelefonsystem det muligt at få låst opgangen af. Det sikrer jer mod, at uvedkommende kan komme uhindret ind. Derved kan tyve ikke snige sig ind, ligesom I ikke pludselig har hjemløse liggende og sove under trappen i opgangen.
Men det forhindrer ikke, at f.eks. tricktyve kan narre sig til at få adgang til opgangen. For på dørtelefonen ved hoveddøren står der jo navn på alle i opgangen. Så det er nemt at ringe på og foregive, at man har en legitim grund til at skulle ind til den pågældende. Derfor er det en god ide, at råde alle til at være ekstra på vagt, hvis dem der ringer på, udelukkende tiltaler dig med det navn, der står på dørtelefonen.
Her er det en ekstra sikkerhed, at vælge et dørtelefonsystem med videokamera. Det gør det muligt at se, hvem der rent faktisk ringer på. Men igen kan du nemt blive narret, hvis f.eks. den unge mand der ringer på og fortæller han er avisbud, står med et bundt aviser under armen. Så selv om I får indført et dørtelefonsystem, giver det jer ikke 100 % sikkerhed mod kedelige oplevelser.
Mere avancerede dørtelefonsystemer
Nogle dørtelefonsystemer sælges også med mulighed for at ringe rundt mellem lejlighederne i opgangen – eller til lejlighederne i alle opgange i ejerforeningen. Derved kan beboerne ringe gratis til hinanden.
Andre dørtelefonsystemer sælges med både tilhørende internet- og telefonabonnement. For de fleste dørtelefonsystemer kræver, at der trækkes kabler rundt til de enkelte lejligheder og da der oftest anvendes almindelige datakabler til dette, kan der lige så godt følge både internet og fastnettelefon med i systemet. Det øger anvendeligheden af dørtelefonsystemet, men gør jer samtidig mere afhængig af den leverandør, der leverer dørtelefonsystemet.
Det er også muligt at få dørtelefoner med trådløs eller appstyret betjening. Det gør det muligt at tage dørtelefonen uanset hvor i lejligheden, du befinder dig og gør det meget nemmere for bevægelseshandicappede at betjene dørtelefonen.
Hvem sælger dørtelefoner
De fleste større låsesmede og vagtfirmaer tilbyder en eller flere forskellige dørtelefonsystemer, samt forskellige former for service- og supportabonnementer.
Typisk dækker abonnementsaftalerne kun det løbende vedligehold, men det er også muligt at få abonnementsaftaler, der inkluderer support til beboerne, ligesom mange vagtselskaber medsælger mulighed for både tyverialarm og alarmopkald til vagtcentralen via dørtelefonsystemet.
Når I vælger leverandør, bør I spørge ind til, om de selv opsætter dørtelefonsystemet eller blot sælger det. Er de kun forhandlere, bør I overveje, om de reelt set blot er et fordyrende mellemled eller om de tilføjer en form for merværdi i forhold til den fremtidige drift af systemet.
For det kan være meget rart, at have en leverandør, der bor lige i nabolaget, hvis de vel at mærke er i stand til at reparere systemet selv. De store firmaer kører nemlig oftest med en central styring af deres serviceteams. Så her kan reparationer nogle gange have lidt længere udsigter.
Generelt bør I være meget opmærksomme på netop forholdene omkring reparation, drift og vedligehold af dørtelefonsystemet, når det først er sat op. For det er surt for alle i opgangen, hvis der er fejl på dørtelefonsystemet eller det er blevet ødelagt af hærværk. Så jo hurtigere svartider og reaktion på supportopkald leverandørerne kan garantere, jo bedre. Bagside af medaljen er, at de leverandører som har de hurtigste svartider, oftest også er de dyreste.
Hvad koster et dørtelefonsystem
Prisniveauet er meget forskelligt og afhænger dels af mærke og dels af de funktioner og hvor mange andre kommunikationsformer, dørtelefonsystemet inkluderer.
Som oftest sælges dørtelefonsystemet enten med en samlet pris for anlæg og opsætning, samt et efterfølgende service- og supportabonnement. Eller også sælges hele systemet med en forholdsvis lav udbetaling i forhold til systemets samlede pris og så et fast månedligt ”abonnement”, der dækker både afdrag, vedligeholdelse og support.
Hvilken betalingsmodel I vælger i ejerforeningen, afhænger naturligvis af økonomien i ejerforeningen. Men når I vælger dørtelefonsystemet, er det vigtigt, at I foretager en beregning af, hvad den samlede udgift ved systemet er henover den tidsperiode, som aftalen løber over. Nogle firmaer tager sig nemlig godt betalt for at finansiere dørtelefonsystemet. Så måske kunne der findes en billigere finansieringsmulighed via andre kanaler.
Sørg altid for minimum 3 tilbud på et nyt dørtelefonsystem
Som allerede nævnt bør I som minimum altid sørge for at få 3 tilbud på jeres nye dørtelefonsystem. Derved kan ingen af ejerne i ejerforeningen skylde jer for, at I kun har spurgt de to dyreste firmaer. Med kun tre firmaer i spil, bliver det også mere interessant for leverandørerne at byde ind på opgaven.
Vil I spare tid på indhentningen af tilbud, kan I eventuelt vælge at bruge vores tilbudstjeneste her på siden. Så finder vi tre leverandører af dørtelefoner i nærheden, der henvender sig til jer for at give tilbud. Det er nemmere end at I skal ringe til en masse forskellige firmaer, der måske ikke har tid lige med det samme eller ikke leverer den type dørtelefoner, I gerne vil have i ejerforeningen.
Står jeres ejerforening over for et vedligeholdelsesprojekt? Så er der flere måder at finansiere projektet på.