Få 3 tilbud
Sektion Boligforeninger

Etablering og vedligeholdelse af dørtelefoner i foreningen

Dørtelefonanlæg kan skabe tryghed for beboerne i landets andelsbolig- og ejerforeninger. Dørtelefoner kommer i mange udgaver og kan en masse forskelligt. Samtidig er det også vigtigt med løbende service og vedligeholdelse af nuværende dørtelefonanlæg i foreningen, så de holder lang tid frem. Med hjælp fra brancheeksperten Brian de Blanck fra Mejlshede Låse A/S ser vi nærmere på dørtelefoner i foreninger.

Dørtelefoner: Hvor starter foreningen?

En dørtelefon er ikke bare en dørtelefon. Med tidens teknologier har dagens dørtelefoner nemlig forskellige funktioner. Det første skridt i foreningen er derfor at blive klogere på, hvad dørtelefonerne skal kunne.

“Der findes mange forskellige måder at bygge et dørtelefonsystem op på. Det handler derfor om at finde ud af, hvilken type dørtelefonanlæg man ønsker i foreningen. Der findes tre kategorier af dørtelefoner: Det gammeldags audioanlæg, anlæg med video og så de app-baserede løsninger,” siger Brian de Blanck fra Mejlshede Låse A/S og påpeger, at det også er muligt at tilkoble et briklæsersystem til dørtelefonanlægget, hvor beboerne har en nøglebrik som adgangsnøgle.

Dørtelefoner har en en masse fordele, men en øget tryghed er nøgleordet for alle løsningerne.

“Audioløsning er den løsning, der sælges flest af, da den er billigst. Der er dog også flere, der vælger løsninger med video eller app, da det giver mere tryghed for beboerne at se, hvem de lukker ind i opgangen,” siger Brian de Blanck.

Dørtelefoner kommer i mange former. Se et udpluk her:

Hvad koster dørtelefoner?

Priserne på dørtelefoner varierer naturligt efter, hvor meget dørtelefonanlægget skal kunne.

“Et standard audioanlæg koster cirka 20.000 kroner ekskl. moms for en opgang med 10 lejligheder. Ønsker man en app- eller videobaseret løsning er det omkring det tredobbelte, altså en 60-70.000 kroner ekskl. moms,” forklarer Brian de Blanck og anbefaler, at man altid tager en fagmand med på råd, da præferencer og løsninger kan variere fra forening til forening.

Få dørtelefoner, der matcher ejendommen

Er foreningens ejendom af ældre dato med flotte gamle døre, kan foreningen få dørtelefoner med messingplader, der passer til ejendommens æstetik. Ønsker man et mere moderne look kan det også sagtens lade sig gøre. Selve udseendet på dørtelefonanlæggene kan nemlig differentieres imens systemet bag stadig er det samme.

Når dørtelefonerne skal etableres

Når foreningen skal have dørtelefoner kræver det adgang til de enkelte lejligheder, da dørtelefoner består af en udedel, der etableres nede ved hoveddøren, og en indedel i de enkelte lejligheder.

“Vi skal have adgang til alle lejligheder, når dørtelefonerne skal etableres. Vi laver typisk en opgang om dagen. Vi tager derfor ikke meget tid hos de enkelte beboere. Flere foreninger tilbyder også, at man kan aflevere en nøgle til viceværten, som lukker os ind,” siger Brian de Blanck.

Service på eksisterende dørtelefoner

Levetiden på et dørtelefonanlæg er cirka 25-30 år, hvis foreningen vælger et anlæg, der er i god kvalitet.

Der er desværre kommet en del skrammel på markedet, som ikke har den samme holdbarhed, som kvalitetsanlæggene har. Vi skifter faktisk en del anlæg, som andre har installeret i nybyg, og som efter få år allerede er i stykker, da mærket ikke er ordentligt. Vælg derfor et anlæg i en god kvalitet, da det er en stor investering, som bør holde mange år ud i fremtiden,

lyder rådet fra Brian de Blanck fra Mejlshede Låse A/S

Samtidig forlænger foreningen også levetiden på et nuværende dørtelefonanlæg ved at få løbende service- og vedligeholdelsestjek.

“Vi tilbyder altid service af de anlæg, vi sætter op. Med et servicetjek kommer vi ud én gang om året og ser om der er kommet revner i murværket, der hvor udedelen af dørtelefonanlægget er monteret. Slipper der vand ind bagved anlægget holder det nemlig ikke særlig længe,” forklarer Brian de Blanck.

På servicetjekket efterser firmaet også om dørpumperne virker, så ejendommen aflåses ordentligt, da dørtelefonerne ellers ikke tjener deres funktion.

Få entreprisegaranti på opgaven

Som de eneste i Danmark tilbyder 3byggetilbud.dk entreprisegaranti til boligforeninger. Den dækker op til 100.000 kroner, hvis der mod forventning skulle opstå håndværksmæssige fejl og mangler, fra en leverandør valgt igennem os.

Læs mere om, hvordan I søger entreprisegaranti og hvad den dækker her.

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *