Få 3 tilbud
Sektion For håndværkere

Sådan forbedrer du din svarprocent, håndværker

Et vigtigt måleparameter vi bruger, når vi tildeler opgaver til dit firma, er ’svarprocenten’. Altså om du får kontakt til bygherren inden for det første døgn, når du skal afgive tilbud. Men hvordan måler vi svarprocenten? Og hvad kan du gøre for at forbedre den og dermed øge muligheden for at få flere gode byggesager i din ordrebog? Få svarene her.

Hvorfor er svarprocenten så vigtig?

Svarprocenten er et vigtigt måleparameter, når vi finder håndværkere til opgaven. Vi ved nemlig, at kontakten er altafgørende for, at bygherren får en god oplevelse med vores service, men også for at du som håndværker får opgaven i ordrebogen.

Med vores eget feedbacksystem overvåger vi derfor nøje svarprocenterne, så vi kan udvælge de håndværkere til opgaverne, som har tid og mulighed for at tage opgaven ind og følge den til dørs. Hvis du har en mindre god svarprocent er du ikke i tvivl, da vores serviceafdeling eller din konsulent har kontaktet dig angående den.

Hvordan måles svarprocenten hos 3byggetilbud.dk?

Svarprocenten måler om håndværkeren får fat i bygherren eller ej. Den er baseret på de tilbagemeldinger, som bygherren giver os via deres bygherreoverblik, når vi sender dem en mail for at høre om kontakten er etableret eller ej. Det er kun den feedback, som vi modtager fra bygherre, der påvirker svarprocenten. Hører vi ikke noget fra bygherre påvirker det altså ikke svarprocenten.

gulv
På billedet kan du se, hvordan tilbagemeldingerne registreres i vores system.

Lad os se nærmere på de forskellige ikoners betydning:

Efter 4 hverdage følger vores serviceafdeling altid op på opgaven og spørger bygherren om, han har været i dialog med håndværkeren eller ej. Er telefonen rød, har bygherren registreret, at han ikke har været i kontakt med håndværkeren. Er den grøn har bygherren meldt retur, at kontakten er etableret.

Efter 1 måned sender vi igen en mail til bygherren for at følge op på, hvor langt i processen opgaven er. Her følger vores serviceafdeling også op på om bygherren har modtaget et tilbud fra dig eller ej. Er ikonet grønt har bygherren modtaget dit tilbud og modsat, hvis ikonet er rødt har bygherre endnu ikke modtaget et tilbud.

Er trofæet aktiveret som ikon betyder det, at bygherren er vendt retur med informationen om, at du har vundet opgaven.

Vi vil altid høre din status

Har vi modtaget en tilbagemelding på, at dit firma mangler at tage kontakt eller ikke har sendt et tilbud afsted, som aftalt, så følger vores serviceafdeling op på sagen ved at kontakte dig. Denne opfølgning har ikke til formål at løfte pegefingeren, men er tvært imod en mulighed for at få en dialog og høre din status.

Bygherren kan nemlig have misforstået, hvad vi har spurgt ind til i opfølgningsmailen, eller måske have givet feedback på̊ den forkerte håndværker. Oplever du dette, så tøv ikke med at kontakte vores serviceafdeling. Vi følger også op, så du ved, at bygherren stadig er interesseret i at høre fra dig og gerne vil i dialog.

Har du selv kommentarer til en opgave?

Vidste du, at der på forsiden i dit leverandøroverblik er et felt, der hedder ’Kontakt serviceafdelingen’? Her kan du skrive en besked direkte til vores serviceafdeling, hvis du har et spørgsmål eller har behov for at snakke med os. Du kan med fordel også skrive en kommentar, hvis du har prøvet at kontakte en bygherre uden held. Du kan også ringe til os på 77 33 40 10, hvis du har kommentarer til opgaven.

Månedens håndværker og svarprocenten

Du skal minimum have en svarprocent på 80 procent – gerne højere – før end du kan blive kåret som Månedens Håndværker. Og at du skal have en svarprocent på 90 eller derover for at vinde en af vores Elitehåndværker-titler.

Sådan kan du forbedre din svarprocent

Det er ikke blot noget vi siger, når vi nævner, hvor vigtig opfølgning er for dig og dit firma. Tal fra vores database viser nemlig, at håndværkere der følger op på deres tilbud kort tid efter det er sendt, simpelthen vinder flere opgaver. Og vi vil rigtig gerne have, at du vinder opgaverne. Men hvordan kan du følge op?

Send en sms efter dit første opkald

Du kender det måske selv fra privaten. I en travl hverdag får man ikke altid lige fulgt op på de ubesvarede opkald, og man får da slet ikke aflyttet de indtalte beskeder på telefonsvaren. Til gengæld går en sms sjældent i glemmebogen.

Vi kan derfor ikke understrege det nok: At sende en sms efter dit første opkald til bygherren er en rigtig god idé.

Med en sms viser du den potentielle kunde, at du tager byggeprojektet seriøst – og det øger dine chancer for at vinde byggeopgaven.

Se dine håndværkerfærdigheder som det produkt du sælger, og produkter sælger sjældent sig selv. Du skal derfor gøre det nemt for bygherren at vende retur. Ved at sende en sms slår du samtidig fast, at dit firma faktisk har taget kontakt. Noget vi jo netop spørger bygherren om efter de tre første dage.

Sådan kan en sms se ud

For at gøre det så let for dig som muligt kan du blot kopiere teksten her, så har du en god opfølgningsbesked at sende afsted til den bygherre, du ikke får fat i: Kopiér teksten her:


Hej XXX,
Jeg har forsøgt at kontakte dig vedrørende den opgave, du har indsendt til 3byggetilbud.dk.
Du må meget gerne vende retur til mig på dette nummer. Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen XXX

Følg også op på tilbuddet

Ligesom opfølgningen ved den første kontakt er det relevant at følge op på det tilbud, du har sendt afsted. Alt andet vil være spild af den tid, du har brugt på at udarbejde det.

Vi anbefaler, at du inden for en uge efter du har sendt tilbuddet afsted til bygherren følger op på, hvor det er landet. Og bare rolig, det virker ikke spor anmassende, at du følger op. Det virker tværtimod professionelt og viser, at du er serviceminded. Nogle tilbud ender også i spam-filteret, så ved at følge op undgår du også, at bygherren venter forgæves. Du kan blot kopiere denne tekst:

Hej XXX,
Jeg vil lige informere om, at jeg har fremsendt tilbuddet, og vil lige sikre mig, at du har modtaget det? Jeg ser frem til at høre dine tanker om det. God dag.
Med venlig hilsen XXX

Huskeseddel til den gode svarprocent:

  • Følg altid op via en sms, hvis du ikke får kontakt til bygherre
  • Lav en kommentar i dit leverandøroverblik, hvis du kontakter bygherren forgæves, så kan vores serviceafdeling notere dette
  • Gør kunden opmærksom på, at du har sendt tilbuddet
  • Link til andre sociale medier, hvor du måtte være aktiv
  • Tag en snak med din konsulent, hvis du ønsker sparring til at få din svarprocent op

Har du nogle gode råd eller feedback?

Har du god erfaring med din opfølgningsproces eller har du feedback til, hvordan vi kan hjælpe dig bedre på vej? Så hører vi meget gerne fra dig. Du kan smide en kommentar i kommentarfeltet nedenfor eller sende en mail til respons@abgruppen.dk, så vender vi hurtigt retur.

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *