“Vi har et vanvittigt godt samarbejde”
Klip fra ene mand, en håndskubber og en hækkeklipper til 10 ansatte under sig og et hav af maskiner og redskaber – ja, siden Havemanden Olsens opstart er der sket meget. Blandt andet blev Havemanden Olsen medlem af 3byggetilbud.dk, og selvom indehaver, Morten Flemming Olsen, var skeptisk, da telefonen ringede for første gang, vil han i dag ikke være foruden samarbejdet. Det er, som han selv forklarer det, nemlig “vanvittigt godt”.
For Morten Olsen var det en sand drengedrøm, der gik i opfyldelse, da han for 10 år siden blev selvstændig og etablerede Havemanden Olsen. Drømmen startede, da Morten Olsen var en ung knægt og kørte rundt på en traktor og slog græs på farens farbrors bondegård. Han nød køreturene rundt på græsset – og nød, at han kunne tjene en skilling. Det var her, i en ung alder, at kommende havemand fandt ud af, at han var glad for, og god til, udendørs arbejde og god til at tjene penge.
“Jeg fik lov til at slå græs med deres havetraktor, og er der noget, der kan tænde livet i en ung knægt, så er det at få lov til at køre maskiner. Det var det fedeste. Og det kunne jeg tjene en lille skilling ved. Så kom naboen lige pludselig og spurgte, om jeg ikke også ville slå deres græs. Og det ville jeg jo gerne. Så kunne jeg også tjene lidt penge der,” fortæller Morten Olsen og tilføjer:
“Der startede drømmen om at starte Havemanden Olsen. Så jeg sagde til mig selv: ‘Når jeg bliver stor, vil jeg have mit eget havefirma’.”
Som 26-årig opsagde Morten Olsen sit tidligere arbejde, købte en håndskubber, en hækkeklipper og en rulle ledning og satte så en seddel op i den lokale brugs. Derfra tog det hurtig fart. I dag har han et hav af maskiner og værktøjer, samt 10 dygtige ansatte under sig. Sammen udfører de kvalitetsrigt have- og anlægsarbejde for kunder på hele Lolland, Falster og Syddanmark. En del af de kunder kommer fra 3byggetilbud.dk, som Havemanden Olsen er medlem af på tredje år.
Bidrager til kunder i ordrebogen
Spørger man Morten Olsen er han rigtig glad for, at han blev medlem af 3byggetilbud.dk. Samarbejdet skaber nemlig stor værdi for ham og hans folk i form af flere kunder i ordrebogen og på den måde mere arbejde at tage sig til. Den erfarne indehaver fortæller:
“… der er et vanvittigt godt samarbejde mellem 3byggetilbud.dk og os, og det bidrager med stor vækst til min virksomhed og stor glæde og tilfredshed for mig også.”
Hans personligt tilknyttede konsulent, Andreas, bidrager til, at der kommer kunder i ordrebogen, for han sidder nemlig og sender byggelystne boligejere i Morten Olsens retning.
Det er sådan, at man som medlem af 3byggetilbud.dk får en personlig konsulent tilknyttet sit firma. I al den tid, Morten Olsen har været en del af 3byggetilbud.dk, har han haft Andreas som konsulent. Ham er Morten Olsen rigtig glad for, og de to har gennem årene opbygget et rigtig godt samarbejde. Det var dog lige før, at der ikke var et samarbejde – for Morten Olsen var kritisk, da Andreas ringede for første gang tilbage i 2022.
“Jeg er yderst tilfreds med 3byggetilbud.dk”
Det var et opkald, der blev starten på det gode samarbejde. Eller faktisk skulle der flere opkald til tilbage i 2022. For Morten Olsen var som sagt en smule skeptisk, da telefonen ringede og stemmen i den anden ende introducerede sig som værende fra 3byggetilbud.dk. Men en samtale blev til flere samtaler, der blev starten på et “vanvittigt godt samarbejde,” fortæller Morten Olsen.
“Andreas ringede til mig og fortalte mig om 3byggetilbud.dk. Jeg var meget kritisk, men Andreas, som Andreas nu engang er, var positiv og forstod min måde at se tingene på. Jeg tror der var omkring 4-5 telefonsamtaler, før vi indgik en aftale. Og under de samtaler sagde Andreas, at han gerne ville vise mig, at tilliden skulle gå begge veje. Han gav mig derfor 3 opgaver, uden at jeg skulle give en krone for det. For så kunne jeg se, om det var noget for mig. Og se om jeg kunne få tillid til ham også. Og det vækkede noget i mig. Det der med, at man åbner armene op og siger ‘du kan stole på mig’ og beviser det ved at gøre det på den her måde. Det gjorde meget for mig. Og siden da har det bare været en vanvittig god oplevelse,” lyder det fra den dygtige havemand.
Morten Olsen fortæller, at konsulent Andreas på flere måder er “vanvittig god til at hjælpe”. De to har lært hinanden ret godt at kende, og Andreas har derfor helt styr på, hvilke opgavetyper, Morten Olsen foretrækker og derfor hvilke opgavetyper det er, at han skal sende til ham. Men når man taler i telefon på ugentlig basis gennem flere år, lærer man en ting en ting eller to om hinanden – også på et mere personligt plan.
Andreas ved eksempelvis, at Morten Olsen er ordblind og at det derfor kan være vanskeligt for havemanden hurtigt at skulle læse de opgaver igennem, han får tilsendt. Derfor har de en aftale om, at Andreas ringer ham op og læser hele opgaveteksten op, så Morten Olsen hurtigt kan afklare, om det er en opgave, som han kan takke ja til. Hertil har Andreas også sendt ham en standardformular på SMS, som han kan videresende til kunderne, når tiden er lidt knap:
“Han har sendt mig en SMS med en standardformular, som jeg kan bruge og sende til kunderne. Der har han hjulpet, for jeg er ordblind, så han var sådan ‘jeg vil gerne hjælpe dig – jeg sender sådan en her, som du kan bruge’. Den kan jeg så bare sende til kunderne, når jeg ikke lige har ordentlig tid til at melde tilbage til dem. Men så får kunderne et livstegn fra mig og besked om, at jeg kontakter dem senere,” fortæller havemanden.
Eksperter i havearbejde – og god kundepleje
De er dygtige i det grønne hos Havemanden Olsen. Det er nemlig her Morten Olsen og hans folk brillerer og sikrer kunderne flotte resultater. Om sommeren er det særligt hækkeklipninger, træfældning, stubfræsning og alverden indenfor hegn og træterrasser, der fylder i kalenderen. Og mens Morten Olsen er rigtig god til at få fyldt kalenderen op via mund til mund anbefalinger og online anbefalinger, bidrager 3byggetilbud.dk som sagt også til, at der kommer kunder i butikken.
Men – for der er jo et lille men – som tilknyttet håndværker hos 3byggetilbud.dk har man ikke per automatik vundet en opgave blot ved, at man får den tilsendt til én. Man er nemlig tre håndværkere om buddet, og man kan derfor ikke bare læne sig tilbage og forvente, at en opgave er vundet ved, at den tikker ind i indbakken.
Det ved Morten Olsen godt. Men den dygtige havemand har heldigvis aldrig gjort noget halvhjertet og derfor er det heller ikke et problem for ham at vinde opgaver. Tværtimod vinder han ret mange af de opgaver, han får tilsendt. Og det er der god grund til. Han er nemlig hurtig til at tage kontakt til kunden og så er han hammerdygtig til sit arbejde.
Tager hurtigt kontakt til kunden – og er hurtig på pletten
Når konsulent Andreas har en opgave ved hånden, som han ved matcher Morten Olsens præferencer, ringer han ham op og læser den op for ham. Føler Morten Olsen, at han og hans dygtige ansatte kan varetage arbejdet, takker han ja til den, og får tilsendt alle informationer på den. Hurtigst muligt herefter ringer Morten Olsen kunden op.
Havemanden fortæller, at han gør sig umage for at være effektiv, når han har en mulig opgave for hånden:
“Er jeg i området kan jeg finde på at spørge om jeg godt må komme forbi for at besigtige opgaven – og om nødvendigt gå ind besigtige på egen hånd, såfremt de nu ikke er hjemme. Er jeg i et område er jeg generelt også hurtig til at sige til mine gutter, at jeg lige kører et øjeblik hen til en kunde, der har henvendt sig. Selvom det ikke er planlagt, kører jeg derud og møder op. Så gider de slet ikke bruge tiden på andre. De fleste af dem siger ja. Det har vist sig ret godt. Det er ikke altid muligt ved alle typer arbejde, men når muligheden er der, plejer vi at tage den.”
Han tilføjer, at er han ikke i området, aftaler kunden og han selv bare, at han kommer forbi for at besigtige opgaven en anden dag. Og så tager de den ellers derfra.
Kundens tilfredshed er førsteprioritet
Morten Olsen fortæller, at førsteprioritet hos Havemanden Olsen altid er kundens tilfredshed. Han selv og hans folk er derfor fuldt ud dedikerede til at sikre den enkelte kunde et håndværk, der både opfylder de personlige ønsker og krav kunden har til arbejdet samt udstråler faglig stolthed og dygtighed.
Denne dedikation afspejler sig klart i den feedback, der modtages hos 3byggetilbud.dk. For skimmer man igennem de mange flotte reviews online, tegner der sig hurtigt et billede af, at Morten Olsen og hans folk har helt styr sit fag og gang efter gang kreerer flotte løsninger af høj kvalitet.
Om den flotte feedback fortæller Morten Olsen, at han er rigtig stolt. Hele udgangspunktet for ham og hans arbejde er nemlig, at kunden skal være tilfreds. Det er langt de fleste heldigvis også. Det er dog umuligt gang på gang at ramme pletskud i første runde, selvom man rigtig gerne vil det. Det ved Morten Olsen, der dog rigtig gerne går de ekstra skridt for at gøre sine kunder glade.
Derfor, skulle der være noget at sætte en finger på, er Morten Olsen på pletten, klar til at tage hånd om det. Og skulle det ske, at kunden fortsat ikke er tilfreds efter andet besøg, kommer han glædeligt igen – og igen – for at sikre kundens tilfredshed. For “selvfølgelig skal alt være i orden” lyder det fra den dedikerede havemand.
Er du vores næste håndværker?
Vi indgår altid aftaler efter geografiske områder, så vi sammen kan finde den løsning, der passer til dit firmas kapacitet.