Lange ventetider og stigende materialepriser: Hvad kommunikerer du til dine kunder?
Byggeriet er underlagt et gevaldigt pres fra de stigende materialepriser og lange ventetider. Derfor får du her en række gode råd til, hvad du som håndværker bør kommunikere til dine kunder.
Træ, stål og isolering – ingen materialer er blevet skånet for de stigende priser på byggematerialer. En kombination af coronakrisen, en øget efterspørgsel og et leverancesvigt har nemlig resulteret i tårnhøje materialepriser og ualmindeligt lange ventetider på selvsamme materialer.
Udviklingen har uden tvivl stillet håndværkerne i en vanskelig situation, der har gjort kommunikationen til bygherren vigtigere end nogensinde. Af samme grund giver vi her nogle råd til, hvad man som håndværker kan kommunikere til sine kunder, når de stiller sig uforstående over for de høje priser og lange ventetider.
Undersøg de aktuelle priser inden tilbudsgivning
Når priserne varierer og stiger gradvist, kan det være kompliceret at afgive et retvisende tilbud fra start. Derfor bør man som håndværker kontakte leverandørerne og undersøge de aktuelle priser, inden man afgiver tilbuddet, for at kunne give det mest præcise tilbud som muligt.
Derudover kan man ligeledes indregne et råderum i tilbuddet, såfremt priserne skulle stige yderligere. På den måde sikrer man sig som håndværker, at bygherren ikke får en ubehagelig overraskelse, hvis priserne stiger, efter tilbuddet er afgivet.
Del gerne dine oplevelser i kommentarfeltet
I kommentarfeltet må du meget gerne dele dine erfaringer eller gode råd til, hvordan man som håndværker bedst kommunikerer til sine kunder om de stigende materialepriser og lange ventetider.
Forventningsafstemning er vejen frem
På trods af at man med fordel kan kontakte leverandøren og få en så præcis materialepris som muligt, kan det være svært at undgå prisændringer i tilbuddet. Som håndværker bør man derfor forventningsafstemme med bygherren og være transparent omkring risikoen for eventuelle prisstigninger.
På den måde er bygherren bevidst om, at prisen kan ændre sig, og får derfor ikke nogen ubehagelige overraskelser. Samme forventningsafstemning gælder den eventuelle ventetid på projektet. Hvad angår både de stigende priser og den lange ventetid handler det nemlig om at være på forkant og sikre, at bygherren ikke får nogle ubehagelige overraskelser.
Dialog er vejen frem
Opsummerende er nøglen til en vellykket kunderelation en tæt, god og ærlig dialog. Det er nemlig med dialog og gennemsigtighed, at man som håndværker sikrer, at bygherren er bevidst og forstående i forhold til situationen.
Er du vores næste håndværker?
Vi indgår altid aftaler efter geografiske områder, så vi sammen kan finde den løsning, der passer til dit firmas kapacitet.