9 måder at miste en kunde på som håndværker

Skrevet den 22. maj 2019 af - Ingen kommentarer endnu

Er pengene blevet lige meget? Og kan du overleve uden at have projekter i ordrebogen i længere tid? Så skal du bare følge de 9 råd her på siden. Så er du nemlig garanteret afslag på dine tilbud fra bygherrerne.

miste en kunde

 

Vi synes særligt, at råd nummer 5 og 8 ville være gode at følge, hvis du vil være stensikker på, at kunden ikke vælger dig, men en anden håndværker til opgaven.

kontakt 1. Giv dig god tid til at kontakte bygherren første gang

Lad være med at sadle sammen dag som du ridder. Det første råd til at miste kunder handler om, hvor hurtigt du vender retur, når bygherren efterspørger et tilbud fra dit firma. Bygherrer kan være utålmodige størrelser, og deres opgave skulle helst være lavet i går. Ønsker du ikke at få opgaven, skal du bare give dig god tid med at tage kontakt. kunden skal du derfor blot lade dem vente på kontakten. 

Ønsker du alligevel opgaven? Så bør du som tommelfingerregel kontakte bygherren inden for 24 timer, når du modtager en opgave fra 3byggetilbud.dk.

Besigtige 2. Brug ikke tid på at besigtige opgave

Et gammelt ordsprog siger, at man skal smede mens jernet er varmt. Hvis du gerne vil være stensikker på ikke at få opgaven, skal du derfor undgå at tage ud og besigtige kundens opgave. Og hvis du alligevel tager derud, så lad endelig være med at have logo på firmabilen, kunden skal jo helst ikke kunne huske dit firmanavn.

3byggetilbud.dk’s egne statistikker viser, at du mange fordobler dine chancer for at vinde opgaven, hvis du tager ud og besigtiger den. Hvorfor? Du fremstår troværdig, engagereret og har rig mulighed for at snakke ansigt til ansigt med bygherren – og dermed give et godt indtryk.

specificeret tilbud 3. Lav et uspecificeret tilbud og angiv prisen uden moms

Hvis du arbejder efter tesen, at djævlen ligger i detaljen, og dit tilbud helst ikke skal indeholde for mange detaljer, så er du godt på vej mod at miste en kunde. For bygherrer hader, når de selv skal gætte sig til, hvad din pris mon inkluderer. Dit tilbud skal derfor være så simpelt så muligt. Og din pris skal naturligvis være uden moms. Bygherrer elsker nemlig at blive overrasket over et lille merbeløb på prisen. Eller?

I Danmark er det nemlig ulovligt at skrive dine priser uden moms, ja den god nok – alle priser skal være med moms. Og naturligvis er det en god ide at give et specificeret tilbud. Det skaber tryghed hos bygherren at kende den præcise pris og vide hvad tilbuddet inkluderer.

Læs også: Sådan laver du et korrekt tilbud som håndværker

Følge op 4. Følg ikke op på dit tilbud

En fjerde og god måde at miste kunden på er ved ikke at følge op på dit tilbud.
Når bygherren først har opdaget, at dit firma eksisterer, og selv har henvendt sig for at få tilbud på en opgave, ser de det som god service, at du følger op på dit tilbud. Det gør, at du som håndværker virker troværdig og interesseret i at vinde opgaven. Og ønsker du ikke at vinde opgaven, skal du selvfølgelig undlade opfølgningen.

fagsprog 5. Brug masser af fagsprog og indforstået ’håndværker-slang’

Lad os kalde en spade for en spade. Bygherrer er ikke fagpersoner. De kommer med vidt forskellige baggrunde, og nogle har aldrig stået med en hammer i hånden før. Vil du miste kunden handler det derfor om at udnytte dette ved at tale i fagsprog og intern håndværker-lingo.

Bruger du derimod tid på at forklare opgaven eller gennemgå dit tilbud grundigt, så er der store chancer for, at du vinder opgaven. Hvilke materiale bruger du? Hvordan er din arbejdsgang? Hvilke løsningsforslag har du tænkt over? Er alt sammen indsigter, der gør kunden glad at få, og taler du tilmed i øjenhøjde, så har du svært ved at miste kunden.

Få tre skabeloner til opfølgningsbeskeder her

kundeservice 6. Drop kundeservicen

God service er god forretning. Og kunden har altid ret. Næsten. God kundeservice starter i det øjeblik, du har din allerførste kontakt med kunden. Hvordan er din attitude, lytter du og forstår du kundens ønsker og behov? Hvordan fremstår du fysisk? Har du arbejdstøj på, holder du øjenkontakt og er dit håndtryk fast?

En kunde som føler sig forstået og ved, at du tager projektet alvorligt, kan blive en langtidspartner, der gerne vil have dig på opgaven igen. Råd nummer 6 lyder derfor, at du skal droppe denne gode kundeservice, hvis du ønsker at miste din kunde.

Viden 7. Hold igen med hvad du ved

Viden er magt, sagde en klog person engang. Og i dette tilfælde er det dig, der har magten. Når bygherren kontakter dig eller du skal besigtige en opgave, skal du altså kun øse ud af din viden, hvis du ønsker at vinde opgaven. Viden gør, at du virker troværdig, dygtig og som netop den håndværker der skal til for at klare opgaven. Jo mere kompetent og sikker du er på din viden og jo flere løsningsforslag du kommer med, jo mere imponerer du bygherren.

website 8. Undgå for alt i verden at være til stede online

Internettet er en døgnflue sagde en uklog person engang. For den digitale tidsalder er kommet for at blive. Og det er derfor også online, at bygherrerne søger information om dig. Ønsker du ikke at vinde opgaven skal dit nummer og firmanavn altså ikke ligge øverst i søgeresultaterne.

Hos 3byggetilbud arbejder vi meget med søgeresultater og synlighed for bygherre, der eksempelvis mangler en dygtig murer, tømrer eller anlægsgartner. Vi ved derfor, at en god overskuelig hjemmeside eller plusprofil med dine kompetencer, et billede af dig og gerne nogle af dit arbejde, er en god ide at komme i gang med.

Læs også: Sådan bruger du de sociale medier som håndværker

Derfor er en plusprofil noget for dig
En plusprofil hos 3byggetilbud.dk er din nemme genvej til at få din egen hjemmeside. Du skal blot fortælle os, hvem du er og hvad dit firma laver, så klarer vi resten for dig. Kunderne kan skrive direkte til dig fra din nye profilside, og du er garanteret en professionel skrevet tekst om dit firma. Læs mere om 12 gode grunde til at have en plusprofil her.

Evaluering 9. Drop evalueringen

Det sidste råd til, hvordan du mister dine kunder omhandler evaluering. Lad endelig være med at ringe til kunden en måned efter opgaven er færdig. Du skulle jo nødig få flere opgaver fra den samme kunde igen. Manglende opfølgning er en sikker måde at undgå mersalg på, og forsvinde ud af kundens hoved så hurtigt som muligt.

Men hvis du gerne vil vinde flere opgaver fra samme kunde samt vise, at du kan stå inde for den kvalitet du har bygget, så send en opfølgningsmail eller ring og få en snak med kunden. Det betaler sig.

Skriv et svar