Sådan laver du et korrekt tilbud

Skrevet den 17. maj 2018 af - Ingen kommentarer endnu

Et tilbud er det sidste step inden kunden vælger den håndværker, som skal udføre bygge- eller renoveringsopgave. Derfor er det vigtigt, at tilbuddet laves korrekt. Et upræcist tilbud kan nemlig virke uoverskueligt for kunden, og i værste tilfælde føre til uenighed, hvis ikke aftalegrundlaget er på plads. Få råd til det gode tilbud her.

Et godt tilbud kan være afgørende for, om du vinder byggeopgaven. Kan kunden ikke forstå indholdet eller er formuleringerne for overfladiske, kan det nemlig lede til unødvendige misforståelser. Et godt tilbud er starten på den gode byggeproces, hvor kunden ved, hvad den nøjagtige pris indebærer og hvem, der har ansvar for materialer, stillads osv. 3byggetilbud.dk kommer med råd og eksempler på det gode tilbud her.

Jo bedre afstemning, jo bedre et tilbud

Inden du afgiver tilbud på en opgave er det en god idé at afstemme forventningerne først. At besigtige opgaven er derfor et godt udgangspunkt for en god dialog, da du her kan se den konkrete opgave, og de omstændigheder den skal løses under. Ikke to boliger er ens, og derfor kan omfanget af den enkelte opgave være anderledes fra gang til gang. Ved at besigtige opgaven kan du imødekomme disse uforudsete overraskelser fra starten.

I den indledende fase kan du også involvere kunden i, hvordan du som fagmand vil løse opgaven, da kundens idé om udførslen godt kan være en helt anden end virkelighedens muligheder. Når I afstemmer byggeopgaven, kan du derfor med fordel præsentere flere løsninger, så kunden har nogle alternativer at vælge imellem. Udover en konstruktiv dialog om løsningerne, giver besigtigelsen af opgaven dig også mulighed for at få et indtryk af bygherren og kemien mellem jer.

Tjekliste til en god afstemning:

  • Se opgaven med egne øjne
  • Tag en snak med kunden om forventninger til udførsel og tidsramme
  • Forklar kunden, hvorfor du vil anbefale den løsning du gør
  • Tag en snak om flere løsningsforslag, så kunden har mulighed for at vælge den rette løsning
  • Få afklaret om genetablering skal være inklusiv i prisen
  • Afstem hvem der leverer materialer, og rådgiv kunden til det rette materialevalg
  • Aftal det videre forløb, så kunden ved, hvornår de hører fra dig igen

Hvad skal et godt tilbud indeholde?

Et godt tilbud kan tage mange former, men der er nogle generelle elementer, som du skal have med. Har du tjek på disse, kan du udforme tilbuddet, som du finder det bedst. Det vigtigste er dog, at kunden synes det er overskueligt, og alle relevante detaljer er inkluderet. De fem vigtigste elementer, som et tilbud skal indeholde, kan du se her.

Eksempel på et godt tilbud

1. Information om bygherren

Tilbuddet skal indeholde informationer om bygherren, så det klart fremstår, hvem du indgår en aftale med. Tilføj derfor bygherrens fulde navn, samt den adresse, hvor arbejdet skal udføres.

Ekstra: Har du et kunde- eller sagsnummer kan dette eventuelt også tilføjes.

2. Information om dig (håndværker)

Det er ligeledes vigtigt, at tilbuddet indeholder de rette informationer om dit firma. Tilføj derfor firmanavn, adresse CVR-nummer og eventuelt hjemmeside og telefonnummer, så kunden har alle relevante oplysninger om dig.

Ekstra: Du kan eventuelt tilføje dine betalingsoplysningerne også, så kunden ved, hvordan regningen betales. Her er det en god idé, at tilføje navnet på dit pengeinstitut og de konkrete kontooplysninger. Du kan dog ikke forvente, at kunden betaler før de har fakturaen.

Læs også: Sådan øger du chancen for at vinde en byggeopgave

3. Beskrivelse af opgaven

Et godt tilbud indeholder en detaljeret beskrivelse af det arbejde, der skal udføres. En detaljeret beskrivelse giver nemlig kunden et indsigt i, hvad du konkret skal udføre. Ligeledes bør beskrivelsen indeholde en klar aftale om, hvem der leverer materialer samt hvor og hvornår materialerne leveres.

Gør beskrivelsen så klar som mulig. At skrive ’reparation af skorsten’ er ikke nok, da dette ikke er sigende i forhold til omfanget. Skal stillads eksempelvis være inkluderet? Skal nogle af tagstene udskiftes eller omfuges? Og skal ny inddækning være inklusiv? Alle disse detaljer gør tilbuddet mere gennemsigtigt, og så ved kunden lige præcis, hvad de siger ja til, når de godkender tilbuddet. Ligeledes sparer det dig for en masse misforståelser senere.

4. Pris og moms

Af tilbuddet skal der klart fremgå en pris både inklusiv og eksklusiv moms. Moms skal stå på tilbuddet, så kunden kender til den endelige pris.

5. Opstart og tidsfrist

Det gode tilbud har en opstartsdato og aftales en tidsfrist for hvornår tilbuddet forfalder bør denne også fremgå af tilbuddet.

Opfylder dit tilbud ovenstående 5 punkter, så godkendes tilbuddet også til 3byggetilbud.dks entreprisegaranti.

Tjekliste til det gode tilbud:
  • Informationer om dit firma + evt. kontooplysninger
  • Informationer om kunden
  • Detaljeret beskrivelse af opgaven
  • Inklusiv eller eksklusiv materialer
  • Er den aftalte pris inkl. og ekskl. moms?
  • Hvornår forfalder betalingen?
  • Hvor lang tid gælder tilbuddet?
  • Anmod om kvittering på accept og tilbud

Følg op på dine tilbud

Det kan lyde basalt, men husk at sende tilbuddet afsted og informer kunden, hvis det bliver forsinket. Mange tilbud kan nemlig tabes på gulvet, fordi bygherre ikke modtager tilbuddet, eller fordi, der ikke bliver fulgt op på tilbuddet. Hører du ikke fra bygherre kan du med fordel følge op på, om de har modtaget dit tilbud, en gestus, som kunden ser som en service. Læs mere om, hvordan du følger op på dit tilbud her.

Skriv et svar