Sådan laver du et korrekt tilbud på en bygge- og renoveringsopgave

Sådan laver du et korrekt tilbud, håndværker

Skrevet den 17. maj 2018 af - 2 kommentarer

Et tilbud er det sidste step inden kunden vælger den håndværker, som skal udføre bygge- eller renoveringsopgaven. Derfor er det vigtigt, at du som håndværker udarbejder tilbuddet korrekt. Et upræcist tilbud kan nemlig virke uoverskueligt for kunden, og i værste tilfælde føre til uenighed, hvis ikke aftalegrundlaget er på plads. Få råd til det gode tilbud her.

Et godt tilbud kan være afgørende for, om du vinder byggeopgaven. Kan kunden ikke forstå indholdet eller er formuleringerne for overfladiske, kan det nemlig lede til unødvendige misforståelser. Et godt tilbud er starten på den gode byggeproces, hvor kunden ved, hvad den nøjagtige pris indebærer og hvem, der har ansvar for materialer, stillads osv. 3byggetilbud.dk kommer med råd og eksempler på det gode tilbud her.

Læs også: Entreprisegaranti: Dét skal tilbuddet indeholde

3. Beskrivelse af opgaven

Et godt tilbud indeholder en detaljeret beskrivelse af det arbejde, der skal udføres. En detaljeret beskrivelse giver nemlig kunden et indsigt i, hvad du konkret skal udføre. Ligeledes bør beskrivelsen indeholde en klar aftale om, hvem der leverer materialer samt hvor og hvornår materialerne leveres.

Gør beskrivelsen så klar som mulig. At skrive ’reparation af skorsten’ er ikke nok, da dette ikke er sigende i forhold til omfanget. Skal stillads eksempelvis være inkluderet? Skal nogle af tagstene udskiftes eller omfuges? Og skal ny inddækning være inklusiv? Alle disse detaljer gør tilbuddet mere gennemsigtigt, og så ved kunden lige præcis, hvad de siger ja til, når de godkender tilbuddet. Ligeledes sparer det dig for en masse misforståelser senere.

4. Pris og moms

Af tilbuddet skal der klart fremgå en pris både inklusiv og eksklusiv moms. Moms skal stå på tilbuddet, så kunden kender til den endelige pris.

5. Opstart og tidsfrist

Det gode tilbud har en opstartsdato og aftales en tidsfrist for hvornår tilbuddet forfalder bør denne også fremgå af tilbuddet.

Opfylder dit tilbud ovenstående 5 punkter, så godkendes tilbuddet også til 3byggetilbud.dks entreprisegaranti.

Tjekliste til det gode tilbud:
  • Informationer om dit firma + evt. kontooplysninger
  • Informationer om kunden
  • Detaljeret beskrivelse af opgaven
  • Inklusiv eller eksklusiv materialer
  • Er den aftalte pris inkl. og ekskl. moms?
  • Hvornår forfalder betalingen?
  • Hvor lang tid gælder tilbuddet?
  • Anmod om kvittering på accept og tilbud

Læs også: Entreprisegaranti: Værd at vide for håndværkere

Følg op på dine tilbud

Det kan lyde basalt, men husk at sende tilbuddet afsted og informer kunden, hvis det bliver forsinket. Mange tilbud kan nemlig tabes på gulvet, fordi bygherre ikke modtager tilbuddet, eller fordi, der ikke bliver fulgt op på tilbuddet. Hører du ikke fra bygherre kan du med fordel følge op på, om de har modtaget dit tilbud, en gestus, som kunden ser som en service.

Skriv et svar

Kommentarer

  1. søren m jepsen

    opsætning af sikkerhedssystemer….hmmmm..hvor mange ,hvorhenne,ikke godt nok tænker jeg

    Svar
    1. Hej Søren

      Tak for din kommentar. Du har helt ret i, at man med fordel kan udspecificere tilbuddet yderligere.

      Bedste hilsner
      /Nynne – 3byggetilbud.dk

      Svar