3 gode råd - når du som håndværker skal sælge din virksomhed

3 gode råd – når du skal sælge din virksomhed over for kunden

Skrevet den 23. maj 2019 af - Ingen kommentarer endnu

3byggetilbud.dks salgskursus i København og Aarhus var en stor succes. Her lærte håndværkerne, hvordan de optimerer deres tilgang til kunderne, så de øger deres chance for at vinde opgaverne. Flere kurser er på vej. Men du skal ikke snydes for et hurtigt indblik i tre gode råd fra kurset, som gavner din håndværkervirksomhed.

Råd 1: Skab et overblik og effektivisér din proces

Det lyder måske banalt, men det virker. Kan du bevæge dig op i et helikopterperspektiv og forstå kunderejsen fra start til slut, så er du allerede flere point foran konkurrenterne. Har du overblik over kunderejsen, så ved du nemlig præcis, hvilke kontaktflader du som håndværker møder, når du skal udføre en opgave for en kunde.

Vores anbefaling lyder, at du skal henvende dig til kunden senest 24 timer efter, at du modtager en opgave fra 3byggetilbud.dk, så øger du chancen for at vinde den. Du bør følge op på dit tilbud senest 1 uge efter, at det er sendt afsted.

Råd 2: To minutters opfølgning gør en forskel

Vidste du, at håndværkere der følger op kort tid efter de har sendt et tilbud afsted vinder væsentligt flere opgaver? Brug derfor to minutter på at følge op på om kunden har modtaget dit tilbud. Vi anbefaler, at du følger op på dit tilbud inden for en uge.

Få tre skabeloner til dine opfølgningsbeskeder her:

Tager bygherren ikke telefonen, når du ringer så sende dem en opfølgende besked som denne:

“Hej Bente. Jeg vil lige informere om, at jeg har fremsendt tilbuddet, og vil lige sikre mig, at du har modtaget det? Jeg ser frem til at høre dine tanker om det. God dag. Med venlig hilsen Tømrermester”

Bygherren opfatter en opfølgning på tilbuddet som positivt, da du viser interesse i deres opgave.

Råd 3: Evaluering kan give flere opgaver

Det tredje råd handler om evaluering af dit arbejde. Gør det til en vane, at din byggesag ikke er afsluttet før, at du har evalueret forløbet med kunden. For når du kontakter kunderne efter, at en sag er afsluttet, oplever de det som god service – også selvom alt er som det bør være. Vores anbefaling lyder derfor:

  • Sæt tid i kalenderen 1 måned efter du har afsluttet opgaven
  • Ring til bygherren og evaluér: Er de tilfredse? Har de andre opgaver? Vil de give dit firma en anmeldelse?
  • Send en mail, hvis du ikke har tid til at ringe

Udover, at evaluere på kundeoplevelsen, så giver denne opfølgning også mulighed for mersalg, som kan betyde flere ordre i bogen.

Tilmeld dig vores næste salgskursus i dag

Ønsker du også fif og tricks til at optimere din kundeproces? Så tilmeld dig vores salgskursus i København den 8. august eller i Aarhus den 14. august. Tilmeld dig her.

Du kan også se en video med anbefalinger fra andre håndværkere, der har deltaget i kurset:

Skriv et svar