Få 3 tilbud
Sektion For håndværkere

GUIDE: Derfor er gode billeder vigtige, håndværker

Uanset om det er på din egen hjemmeside, sociale medier, din plusprofil hos 3byggetilbud.dk eller i et annonceret opslag, så kan det være en kæmpestor fordel for dig som håndværker at tilknytte nogle gode billeder – og det er der flere grunde til. Læs med her, og find ud af præcis, hvordan gode billeder kan hjælpe dig og din virksomhed mod en større kundeinteraktion.

Billeder siger mere end 1.000 ord plejer man at sige – og det er i hvert fald også tilfældet når det kommer til håndværkerbranchen. Flere virksomheder gør brug af professionelle fotografer eller øver sig i selv at få taget nogle billeder af deres håndværk. Og det kan ses på tilbagemeldingerne, at billeder er en stor fordel for håndværkerfirmaet, når det kommer til at få åbnet op for den første dialog med kunderne.

Sådan virker billeder for kunderne

Billeder virker på flere måder, end at skabe et godt indblik i virksomheden ved blot et enkelt øjekast. Rent psykologisk er billeder nemlig med til at interagere med kunderne på et helt andet plan, end tekst gør på egen hånd.

3 måder billeder øger din kundeinteraktion:

  1. Hjernen bearbejder et billede bedre end ord: Hjernen bearbejder et billede op til 60.000 gange hurtigere end hvis man skal læse en længere tekst. Det kan altså betale sig at tilknytte et godt og sigende billede, til sin eventuelle tekst om firmaet, når man laver annoncerer.
  2. Bedre genkendelighed gennem billeder: Hjernen husker et billede 6 gange nemmere end den husker tekst. Det gør virksomheden bedre genkendelig, hvis en potentiel kunde skulle falde over ens markedsføring mere end en enkelt gang, og på den måde skubbe dem mod at tage den første kontakt.
  3. Flere interagerer med billeder: Der er op til 90 procent større sandsynlighed for, at en potentiel kunde, vælger at involvere sig i en tekst med med billede, end en tekst uden.

Vis hvem jeres virksomhed er

Når en potentiel kunde skal finde en håndværker til en byggeopgave er det langt fra altid i bygherrens eget netværket, at firmaet findes. Faktisk søger flere information om firmaet online. Møder potentielle kunder dit firma via hjemmeside eller sociale medier med nogle gode billeder af dig og din virksomhed, giver det med det samme et indtryk af professionalisme. Derudover giver det jer mulighed for at visualisere for kunden, hvem I er og hvad I står for.

Et teambillede er en god idé

Et billede af teamet med ansigter på, gør virksomheden lettere relaterbar for kunderne, og kan på den måde skubbe dem tætte på at tage den første kontakt. Det kan også være et billede af dig som indehaver, der smiler og allerede dér gør et godt førstehåndsindtryk.

Før og efter billeder

Et billede af jeres håndværk viser, hvad det er i som håndværkere står for, og giver jer samtidig en mulighed for at vise den kvalitet I yder for jeres andre kunder. Her er billeder et godt greb, da billederne fungerer som reference til jeres gode håndværk. Alle kan skrive, at de er dygtige håndværkere, men billederne viser det.

Billeder af håndværket kan sammenlignes med en online-shop, hvor man er mindre tilbøjelig til at købe en vare, man ikke ved hvordan den ser ud.

Flere håndværkere benytter sig også af før og efter billeder af opgaven, så man kan se den forskel, man har været med til at gøre. Det kan eksempelvis være før og efter en gulvafslibning, malerarbejde, rensning, tagrenoveringen eller anlægsarbejdet. Mulighederne er mange.

Husk, at kunden ikke er fagmand

Når håndværkere uploader billeder på hjemmesiden eller de sociale medier, så er det en god idé med en kort beskrivelse af, hvad billedet viser. Skriv eksempelvis “før og efter vi rensede tag”, hvis billedet viser dette eller: “Et nyt bed lagt med xxx”, hvis dette er på billedet. Bygherren er ikke fagmand og det er derfor vigtigt, at du gør det så nemt som muligt for vedkommende at skabe sig et overblik over, hvad du egentligt viser med billedet.

En Plusprofil giver jer mulighed for at vise hvem I er

Er du kunde hos 3byggetilbud.dk, har du en unik mulighed for at vise kunderne, hvem dig og din virksomhed er gennem en plusprofil. Gallerifunktionen giver plads til at lægge billeder op af teamet og af diverse opgaver I har løst. Du kan læse meget mere om en plusprofil lige her.

Sådan tager du det gode billede

Benytter du ikke en professionel får du her nogle gode råd til, hvad du skal være opmærksom på for at billederne du tager, bliver rigtig gode.

5 tips til at tage det perfekte billede:

  1. Øjenkontakt og øjenhøjde: Hold øjenkontakt med kameraet – det fungerer på samme måde, som når du snakker med en person i det virkelige liv. Dertil bør billedet tages i øjenhøjde, dette er med til at forstærke øjenkontakten.
  2. Flyt motivet væk fra centrum: Når du tager billeder til din virksomhed, er det ikke nødvendigvis en fordel at være placeret i centrum. Det kan være med til at skabe liv i billedet, hvis man flytter motivet væk fra centrum.
  3. Tæt på kameraet: Det er vigtigt, at de billeder man tager, bliver taget med den rigtige afstand. Som hovedregel skal billedet være udfyldt med det motiv du fotograferer.
  4. Udendørs blitz er en fordel: Solen kan være med til at skabe ansigtsskygger og andre skygger i dit fotografi, som kan have en negativ indflydelse på motivet. Derfor kan det være en fordel at bruge blitz, selvom det er udenfor, fordi blitzen kan være med til at fjerne disse skygger.
  5. Lyset: Lys og lysindfald er alfa og omega når det kommer til at skulle tage billeder til din virksomhed. Det er optimalt at fotografere udendørs i dagslys. Her skal lysindfald tænkes ind i ligningen, så man får den bedste belysning på motivet som muligt. Sørg derudover for, at der ikke er for meget modlys, når du tager billedet.

Hvor bør man gøre brug af billeder?

Fordelene ved billeder som supplement til tekst, er at spore i alle kontekster. Især på sociale medier og andet annoncering, er brugen af billeder alfa og omega, da dette er platforme, der er i stor grad, er baseret på billeder og interaktion herigennem.

Selvom det kan virke svært at overskue i en travl hverdag er 10 minutter til at tage billeder godt prioriteret, da du skaber troværdighed og involverer potentielle kunder i din arbejdsgang og kvalitetsresultater,

Overvejer du at oprette SoMe-kanaler?

Flere virksomheder opretter profiler på eksempelvis Facebook, Instagram eller LinkedIn for at komme i kontakt med kunderne. Det gælder i høj grad også for firmaer i håndværkerbranchen. Faktisk er hele 52 procent af alle virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen på de sociale medier – og med god grund, da du kan promovere dit firma godt her.

Du kan læse meget mere om hvordan jeres virksomhed aktivt kan bruge sociale medier til at åbne en større interaktion på sociale medier i vores guide lige her.

Er du vores næste håndværker?

Vi indgår altid aftaler efter geografiske områder, så vi sammen kan finde den løsning, der passer til dit firmas kapacitet.

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.