Få 3 tilbud
Sektion For håndværkere

Nedgang i byggeriet: Undgå at din virksomhed bliver ramt

Optimismen i bygge- og anlægsbranchen er helt i bund, viser en ny analyse. Læs hvorfor der er nedgang i byggeriet og få gode råd til, hvordan din håndværksvirksomhed klarer sig igennem krisen.

Flere konkurser, mindre overskud, historisk lav dækningsgrad og forventninger om et dårligere resultat i 2022 end året før. Optimismen i bygge- og anlægsbranchen er helt i bund. Det viser en ny analyse fra SMV Danmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Færre opgaver i bogen

Stigende udgifter til materialer, højere renter, gigantiske energipriser og generel usikkerhed i den danske økonomi sætter nu sine spor i byggeriet.

Næsten hver tredje mindre byggevirksomhed forventer, at 2022 ender med et dårligere resultat end året før. Samtidig er forventningen til, at der bliver nok at lave resten af året den laveste i 10 år.

Nedgangen i byggeriet kan blive særligt hård for de mindre byggevirksomheder, der går en lang vinter med færre opgaver i bogen i møde. De mindre håndværkerfirmaer er knap så polstrede og har ikke samme likviditet til at stå imod, når der kommer pres på forretningen. Lasse Lundqvist, der er konsulent hos SMV Danmark udtaler:

De mange fastpriskontrakter, der især i første halvdel af året fastlåste virksomheder i underskudsgivende opgaver, fordi materialepriserne gik amok, har drænet kassen. De mindre virksomheder er typisk mindre velpolstrede og har ikke den samme likviditet til at stå imod, når der kommer pres på forretningen.

Lasse Lundqvist, SMVdanmark

Hovedpointer fra undersøgelsen

  • Optimismen hos bygge- og anlægsbranchen er helt i bund. Næsten hver 3. bygge-SMV forventer lavere resultat i år sammenlignet med sidste år.
  • Forventningerne til virksomhedens aktivitet over de næste 3 måneder falder drastisk, sammenlignet med de seneste 10 år.
  • Antallet af opgavetilbud er faldet markant over de seneste 3 kvartaler. Seneste opgørelse for 2. kvartal 2022 ligger 23 pct. under niveauet sidste år.
  • Imens den samlede byggeaktivitet falder, stiger antallet af energiforbedrende opgaver.

Kilde: Analyse fra SMVdanmark: Det trækker op til storm hos bygge-SMV’erne

Slunkne husholdningsbudgetter

Nedgangen i byggeriet begyndte allerede tidligere på året at kunne mærkes hos de byggevirksomheder, der primært har det offentlige og de store erhverv, som kunder. Erhvervsbyggeriet er nemlig rekordlavt. Nu kan nedgangen for alvor også mærkes hos de mange håndværkerfirmaer, der udfører arbejde for private boligejere. Inflation og energikrise betyder slunkne husholdningsbudgetter og det betyder ifølge SMVdanmark, at byggeprojekter som carport og nye gulv udsættes. Hver sjette byggevirksomhed forventer derfor, at antallet af medarbejdere flader over de næste tre måneder.

Tallene er ildevarslende og tegner et billede af, at vi kommer til at se flere konkurser i bygge- og anlægsbranchen i den kommende tid, siger Lasse Lundqvist.  

”Byggeriet er en god temperaturmåler på økonomien, fordi den er så konjunkturfølsom. Når konjunkturerne er dårlige, bremser byggeriet op. Vi har tidligere set, at en nedgang i byggeriet spreder sig til resten af økonomien med konkurser og faldende beskæftigelse,” siger han. 

Vækst hos 3byggetilbud.dk på trods af nedgang i byggeriet

Hos 3byggetilbud.dk er tendensen en anden end den er på resten af markedet. Når august og september 2022 sammenlignes med de samme måneder i 2021, har 3byggetilbud.dk haft en vækst på 31 procent i antallet af byggeprojekter. Væksten kan blandt andet forklares med en stor interesse for energirenoveringer, at 3byggetilbud.dk lige nu vinder markedsandele og ikke mindst at flere danskere indhenter tilbud på håndværkeren i krisetider.

5 gode råd til håndværkere, der vil undgå nedgang i ordrer

Er du håndværker og bekymret for, hvordan du og din virksomhed kommer igennem den kommende tid? Så læs disse fem gode råd fra 3byggetilbud.dks Head of Customer Service Tino Chris Hansen, der i knap 10 år har været en del af 3byggetlibud.dk. Han er dagligt i dialog med håndværkere og bygherrer og har disse fem råd med på vejen.  

1.Vær en del af 3byggetilbud.dks håndværkernetværk

Hos 3byggetilbud.dk peger pilen ikke nedad, som den gør i andre dele af byggebranchen.

Markedet falder 20-30 procent, men antallet af henvendelser er vokset med mere end 20 procent hos 3byggetilbud.dk, når august og september sammenlignes med samme periode sidste år.

”Jeg er ganske vist lidt farvet, men 3byggetilbud.dks service giver faktisk ekstremt god mening i disse krisetider. Når pengene er færre er forbrugerne mere tilbøjelige til at afsøge flere muligheder inden de køber en ydelse – og der er 3byggetilbud.dk deres foretrukne valg. Samtidig foretrækker boligejerne trygheden i at vælge en håndværker, der er anbefalet af 3byggetilbud.dk inden de bruger deres hårdttjente sparepenge. Derfor er der rigtig meget fremtid i at være en del af 3byggetilbud.dks håndværkernetværk,” forklarer Tino Chris Hansen.

2.Undgå at være for kræsen

I lang tid har efterspørgslen på håndværkere været enorm og mange håndværkerfirmaer har takket nej til opgaver. Nu har piben fået en anden lyd, når det kommer til danskernes renoveringsiver og derfor råder Tino Chris Hansen håndværkerne til at tænke over hvilke typer af projekter, de tager ind:

”Tiderne er ikke længere til at være kræsen, når det kommer til opgaver. Nogle af de opgaver, som håndværkerne tidligere kunne tillade sig at vælge fra, kan de ikke i lige så høj grad takke nej til. Der er måske lidt længere mellem de store tagprojekter, men til gengæld er der eksempelvis stadig mange mindre tømreropgaver. Mange bække små kan være med til at fylde ordrebogen godt op – og så kan den mindre murerrenovering måske ende i en større entreprise om noget tid,” siger han.

3.Tag forbehold for stigende materialepriser

Mange håndværksvirksomheder har længe været udfordret af stigende materialepriser. I løbet af det seneste år er byggematerialer i gennemsnit steget med 20 procent. Og særligt trævarerne har udfordret håndværkerne. De er nemlig steget med mere end 60 procent i pris. Ifølge Lasse Lundqvist fra SMVdanmark er det en særlig stor udfordring, fordi træ udgør 17 procent af det samlede byggeri. Mange håndværksvirksomheder er derfor i klemme, fordi de har lavet aftaler med fastpriskontrakter.

”I forhold til de stigende materialepriser, så vil jeg råde alle vores håndværkere til at tage forbehold for prisstigningen ved tilbudsgivningen. Snak med bygherre om, at prisen kan ændre sig på materialerne. Og skriv det også gerne i tilbuddet, hvis du giver tilbud på et projekt, som ligger lidt længere ude i fremtiden. Forventningsafstemning og transparens sikrer at bygherre ikke føler sig snydt, hvis materialeprisen ændrer sig undervejs,” siger Tino Chris Hansen. 

4.Invester i markedsføring

På trods af nedgang i byggeriet er der heldigvis stadig rigtig mange håndværkerfirmaer, der har ordrer i bogen og en god kundeportefølje, som ikke løber tør for opgaver. De firmaer har 3byggetilbud.dks Head of Customer Service også et godt råd til:

”I de gode tider skal der polstres til de dårligere tider. Lars Larsen er kendt for at sige: Du kan spare på mange ting i krisetider, men ikke på marketing. Og det er også mit råd til håndværkerfirmaerne: Husk at brug penge på markedsføring nu mens der stadig er ordrer i bogen.”

5.Følg op på gamle tilbud

Tino Chris Hansen har et femte råd til håndværkerne: Opfølgning på gamle tilbud kan vise sig at være en fordelagtig disciplin:

”De fleste håndværkerfirmaer afgiver flere tilbud end de vinder opgaver. Men rent faktisk er det ikke altid sådan, at blot fordi, at kunden ikke vente retur er det ensbetydende med, at opgaven er gået til en konkollega. Nogle gange vender bygherren ikke retur af andre årsager som tid eller økonomi. Jeg har derfor hørt om flere firmaer, der med stor succes ringer nogle af de tilbud op, som de aldrig har hørt noget fra og spørger bygherre om det stadig er aktuelt? Er det aktuelt bliver bygherre ofte glad for den proaktive tilgang og håndværkerfirmaet får opgaven i bogen,” slutter han.

Er du vores næste håndværker?

Vi indgår altid aftaler efter geografiske områder, så vi sammen kan finde den løsning, der passer til dit firmas kapacitet.

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *