Sådan følger du op på dine tilbud som håndværker

Skrevet den 31. marts 2017 af - Ingen kommentarer endnu

Mange tilbud tabes på gulvet, fordi der enten mangler opfølgning, eller fordi opfølgningen ikke er effektiv nok. På 3byggetilbud.dk giver vi, vha. vores og leverandørernes erfaring, gode råd til, hvordan du kan følge op på dine tilbud.

Opnår dit firma ikke lige så mange vundne opgaver, som du godt kunne tænke dig? Og er du træt af at give tilbud, som ikke resulterer i en reel opgave. Så læs her, hvad der kan optimere antallet af vundne opgaver.

Forventningsafstem med kunden

Vores opfattelse på 3byggetilbud.dk er, at nogle håndværkere har en tendens til at glemme, at de ikke kun sælger et stykke håndværk, men også en service. Det immaterielle aspekt af håndværkerfaget er blevet væsentligt mere afgørende for kunden, når de skal vælge den rigtige håndværker til at varetage deres byggeopgave. Henvendelser fra både bygherrer og håndværkere lyder på, at tilbud ofte løber ud i sandet, grundet uklare aftaler.

Jacob Frederiksen, som er teamleder hos 3byggetilbud.dk og som dagligt er i dialog med talrige håndværkere, mener leverandørerne og bygherrerne i mellem, skal blive bedre til at forventningsafstemme, hvad aftalen indebærer.  ”Der er mange firmaer der sender et tilbud ud og derefter mener det er kundens ansvar at henvende sig. Vores database afslører, at de håndværkere der ringer til kunden og spørg om de har modtaget tilbuddet, samme dag som det er sendt ud, vinder væsentligt flere opgaver, end dem som først ringer efter tre uger” , lyder det fra Jacob Frederiksen.

Kunden skal tages i hånden, mens det er aktuelt. Det kræver, at man viser ekstra overskud og bruger de to minutter det tager at ringe eller sende en SMS til kunden. Det betaler sig på den lange bane. Er du interesseret i, hvordan håndværkere generelt håndterer online anmeldelser og hvad dit firma kan gøre bedre for at tage bedre hånd om både positive og negative anmeldelser, så har vi nogle gode råd. 

Læs også: Sådan håndterer håndværkere anmeldelser på nettet



Ring og følg op

Mange håndværkere har en opfattelse af, at det er anmasende at ringe og følge op på, om en bygherre har modtaget tilbuddet. Nogle mener sågar, at det er at træde kunden unødvendigt over tæerne. Men tid er penge og det er ærgerligt at tabe en opgave, der dels var tæt på komme i hus og dels har kostet tid at nå til. Der er investeret meget tid og mange ressourcer i udarbejdelsen af et tilbud. Lige fra håndværkeren er ude at notere, hvad byggeopgaven består af til tilbuddet er udarbejdet og sendt. Selvom enhver opgave ikke kan vindes, er det ekstra arbejde ikke spildt. Hvis leverandørerne har en løbende dialog med kunden kommer det hurtigere til udtryk, hvorvidt kunden har spørgsmål eller er interesseret i tilbuddet.

Vores anbefaling er at henvende sig til kunden senest en uge efter tilbuddet er sendt. Det eliminerer den uvished, både kunde og leverandør kan gå rundt med under manglende dialog. Det betyder også, at man som leverandør enten kan starte byggeprocessen snarest, eller droppe den og fokusere på næste opgave.

Gensidig kommunikation

I vores serviceafdeling, som beskæftiger sig med henvendelser fra både bygherrer og håndværkere på daglig basis, er holdningen entydig. Kommunikation er skillevejen mellem succes og fiasko. Med udgangspunkt i vores egen serviceydelse på 3byggetilbud.dk, står det klart, at de håndværkere som er i dialog med kunden både før, under og efter en byggeopgave er udført, har en højere kundetilfredshed og modtager flere byggeopgaver fremtidigt. Samtidigt er serviceafdelingen enige om, at den gensidige kommunikation mellem håndværker og kunde bør forbedres. Lige så vel som kunden sætter pris på en opfølgning fra håndværkeren, synes håndværkeren også det er belejligt, når kunden giver en tilbagemelding på tilbuddet, hvad enten de accepterer eller afslår. Hvis du er interesseret i at vide hvordan dit firma øger omsætningen, så kunne denne artikel være noget for dig.

Læs også: Sådan øger håndværkere omsætningen

Service er en fast del af håndværkerforretningen

Vi har talt med tømrerfirmaet Løvenskjold, som er særligt opmærksomme på kundeservice og opfølgningen på deres tilbud. De kender godt hymnen om den typiske sælger, der udelukkende presser sig på for at sælge en vare. Men sådan ser de ikke på det i Løvenskjold. De ser det snarere som en service, der kommer til gavn for både firmaet og kunden. Ifølge indehaver Brian Løvenskjold har deres store engagement for kundeservice, kun afspejlet sig i en positiv tilbagemelding og en generelt større kundetilfredshed.  ”Selv hvis kunden allerede har accepteret et tilbud fra en anden leverandør, bliver de positivt overraskede, når vi ringer og forhører os om situationen” , siger Brian Løvenskjold. Og netop det kommer ofte firmaet til gode. Dog forventer Brian Løvenskjold også, at kunden ligeledes vender tilbage ved aftale, da det handler om gensidig respekt mellem mennesker.

HUSKESEDDEL

  • Gør kunden opmærksom på, at du har sendt tilbuddet
  • Henvend dig efter max én uge, hvis du ikke har hørt noget
  • Kunden ser det som en service, at du er opmærksom
  • Forventningsafstem via dialog med kunden

Eksempel på opfølgende mail

Eksempel på opfølgende SMS

Skriv et svar